به گزارش راهبرد معاصر طبق برنامه، قرار است اصلاحات لایحه رتبه بندی معلمان در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در روز یکشنبه ۱ اسفندماه ۱۴۰۰ مطرح شود.
ماده ۲
۳-۱- شایستگی عمومی: مجموعهای از صفات و ویژگیهای شخصیتی فرد، شامل باورها، نگرشها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه اسلامی و نظام آموزش و پرورش کشور است که زمینه را برای انجام کار متعهدانه آماده میکند و پایبندی فرد را به ارزشهای اسلامی، قوانین و مقررات آشکار میسازد. این دسته از شایستگیها در طول خدمت مشمولین مورد بررسی و تأیید قرار میگیرد.
۳-۲- شایستگی تخصصی: مجموعهای از توانمندیهای مرتبط با تسلط بر فرآیند و برآیند دانش تخصصی (موضوع تدریس)، دانش تربیتی و سایر حوزههای دانشی مرتبط با یاددهی – یادگیری، دستاوردها، خلاقیت و نوآوریهای علمی مرتبط و توانایی تفکر علمی و انجام پژوهش در آن حیطه که فرد برای انجام مؤثر وظایف شغلی خود باید از آنها برخوردار باشد. ۳-۳- شایستگی حرفهای: مجموعهای از توانمندیهای مرتبط با بهکارگیری تلفیقی دانش، نگرش و مهارتهای تخصصی و تربیتی در موقعیت آموزشی و تربیتی مبتنی بر نظام آموزشی معیار در جمهوری اسلامی ایران
|
||
تبصره
تبصره- اقلیتهای دینی مصرح در قانون اساسی و شاغل در آموزش و پرورش بر اساس معیارهای ماده (۴۲) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸/ ۷/ ۱۳۸۶ ارزیابی میشوند.
|
||
ماده ۳
ماده ۳- معلمان براساس شایستگیهای عمومی، تخصصی و حرفهای و عملکرد رقابتی خود در رتبههای پنجگانه به ترتیب: آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار میگیرند.
|
||
ماده ۴
ماده ۴- فرآیند رتبهبندی برای کلیه معلمان بر مبنای امتیازات ناشی از دورههای ضمن خدمت، شایستگیهای عمومی، تخصصی و حرفهای، عملکرد رقابتی، دانش تخصصی- تربیتی و پژوهشی، خلاقیت و نوآوری، سنوات تجربه معلمی، سنوات تحصیل در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجائی، سوابق مدیریتی در آموزش و پرورش، آخرین مدرک تحصیلی و کسب امتیازات لازم در نظام رتبهبندی معلمان در یکی از رتبههای ماده (۳) این قانون و مطابق آییننامه اجرائی این قانون، حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۰ انجام میشود.
|
||
تبصره
تبصره- افرادی که در پستهای اداری وزارت آموزش و پرورش اشتغال دارند و کماکان معلم هستند، نیز مشمول این قانون میشوند.
|
||
ماده ۵ ماده ۵- کسب رتبههای بالاتر مستلزم حداقل پنجسال خدمت در هر یک از رتبهها و کسب سایر شرایط لازم تعیین شده در آییننامه اجرائی این قانون خواهد بود.
تبصره ۱- دوره خدمت در هر رتبه برای معلمان شاغل در دوره ابتدائی، مدارس استثنایی، مناطق محروم، مرزی و عشایری به ازای هر سال خدمت تمام وقت در این مناطق سه ماه کاهش مییابد. تبصره ۲- دوره خدمت در هر رتبه برای نخبگان موضوع آییننامه احراز استعدادهای برتر و نخبگی مصوب ۱۴/۶/۱۳۸۵ شورایعالی انقلاب فرهنگی، صرفاً برای یکبار حداقل سه سال میباشد. تبصره ۳- حداقل سابقه خدمت معلمی برای کسب رتبههای دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب(۱۵) و(۲۱) سال است و ارفاقات مذکور در تبصرههای (۱) و (۲) این ماده، از این مدت کسر میشود.
|
||
ماده ۶- در اجرای بند (۶) سیاستهای کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری و تبصره (۳) ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، حقوق و مزایای معلمان پس از اعمال رتبههای مندرج در ماده (۳) این قانون، به شرح زیر میباشد: ۱- برای معلمان با رتبه آموزشیار معلم ده درصد(۱۰%)، مربی معلم پانزده درصد(۱۵%) علاوه بر افزایش رتبه قبلی، استادیار معلم دوازده درصد(۱۲%) علاوه بر افزایش رتبههای قبلی، دانشیار معلم ده درصد(۱۰%) علاوه بر افزایش رتبههای قبلی و استاد معلم پنج درصد(۵%) علاوه بر افزایش رتبههای قبلی، به مجموع حقوق، مزایا و فوقالعادههای مستمر و ارقام مندرج در احکام کارگزینی معلمان، افزوده میشود. ۲- پس از اعمال بند (۱) این ماده، چنانچه حقوق و فوقالعادههای هریک از معلمان از هشتاد درصد(۸۰%) مجموع حقوق و فوقالعادههای هیأت علمی مربی پایه یک دانشگاه تهران، کمتر باشد، مابهالتفاوت تا سقف مذکور تحت عنوان «تفاوت تطبیق» در احکام کارگزینی آنان درج خواهد شد. تبصره ۱- افرایش پرداختی ناشی از اجرای این قانون، تحت عنوان «فوقالعاده رتبهبندی» و «تفاوت تطبیق» همه ساله متناسب با تغییرات حقوق و فوقالعادههای هیأت علمی مربی پایه یک دانشگاه تهران محاسبه میشود و مشمول کسور بازنشستگی نیز میگردد. تبصره ۲- دولت مکلف است همه امتیازات و درصدهای موضوع فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را برابر سایر کارکنان دولت، به مشمولین این قانون اختصاص دهد و فوقالعاده رتبهبندی موضوع این ماده علاوه بر امتیازات و درصدهای مزبور میباشد. تبصره ۳- افزایش پرداختی ناشی از اجرای این قانون، از تاریخ ۳۱/ ۶/ ۱۴۰۰ در سقف یکصد و بیست و پنج هزار میلیارد (۱۲۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال پرداخت میشود و از ابتدای سال ۱۴۰۱ به بعد منوط به پیشبینی بار مالی در قوانین بودجه سنواتی، به صورت کامل اعمال خواهد شد.
|
||
ماده ۷
ماده۷- آییننامه اجرائی این قانون در خصوص نحوه تشکیل هیأتهای ممیزه مرکزی، استانی، شهرستانی و منطقهای، چگونگی تعیین امتیاز معلمان برای رتبهبندی، شرایط کسب، ارتقاء، توقف و تنزل رتبه و جزئیات تعیین میزان فوقالعاده رتبهبندی حسب امتیازات حاصله، حداکثر ظرف یکماه از تاریخ ابلاغ این قانون، توسط وزارت آموزش و پرورش و دو نفر از اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به انتخاب کمیسیون (به عنوان ناظر) با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه میشود و به تصویب هیأت وزیران میرسد.
|